Vodič za početnike za samokonzervirajuću kozmetiku

Vodič za početnike za samokonzervirajuće proizvode


Samokonzervirajući proizvodi osmišljeni su tako da ostanu sveži, učinkoviti i sigurni za upotrebu bez konzervansa (kako je definisano u Prilogu V kozmetičkih propisa EU). Međutim, kada je reč o održavanju proizvoda učinkovitim, nije samo važno što iz njih izostavljamo, nego i što dodajemo u njih.

Šta je samokonzervirajuća kozmetika?


Nekada davno kozmetika se tretirala kao hrana: pripremala se kod kuće, od sastojaka iz kuhinjskog ormarića ili sveže mešana po narudžbini u lokalnoj apoteci. Jasno je da su dani odlaska lokalnom lekaru po prilagođenu kremu prošli, ali u Lushu ne vidimo zašto bi kupci trebalo da pristanu na manje od svežeg. Zato smo celu poslovnu infrastrukturu izgradili na bazi izrade malih serija svežih i pretežno samokonzervirajućih proizvoda koji većinom ne zahtevaju dodavanje sintetičkih konzervansa.


„Rad je počeo od doživotnog cilja stvaranja proizvoda bez kozmetičkih konzervansa,“ objašnjava suosnivačica i izumiteljica proizvoda Lusha, Helen Ambrosen, „jer smo znali za potencijalne iritacije uzrokovane tim hemikalijama i bili smo zabrinuti zbog njihovog uticaja na vaš mikrobiom i okolinu. Izum maski za lice od meda, gline i glicerina sa velikim količinama svežeg voća i povrća, istraživanje nivoa slobodne vode za stvaranje losiona i krema kao i izum čvrstih oblika proizvoda koji bi inače bili tečni i zahtevali konzervanse i ambalažu, dovelo je do neverovatnih inovacija.“


Šta znači samokonzervirajuće za Lush?


Najpre formalnosti. Lush primenjuje pojam „samokonzervirajuće“ na naše proizvode koji su osmišljeni da ostanu sveži i učinkoviti bez dodatih sintetičkih konzervansa navedenih u Prilogu V kozmetičkih propisa EU (EC) br. 1223/2009.


To znači da kroz pametnu formulaciju, brzu isporuku iz naših fabrika i kraće rokove trajanja, možemo isporučivati proizvode našim kupcima koji ostaju izdržljivi i sveži bez pomoći dodatih sintetičkih konzervansa, antimikrobnih sastojaka koji se dodaju kako bi se ograničilo kvarenje i kontaminacija. Mnogi konvencionalni kozmetički proizvodi obično zahtevaju te konzervanse jer mesecima stoje u skladištima. Ali ne i naši.


Samokonzervirajuće nije isto što i „bez konzervansa“, iako dele neke karakteristike. Samokonzervirajući proizvodi mogu sadržavati sastojke koji imaju prirodno antimikrobna svojstva, poput eteričnih ulja, soli ili meda. Neki sastojci smanjuju sadržaj vode u proizvodu, što dodatno doprinosi njegovim samokonzervirajućim svojstvima (mikrobi vole vodu). Drugi faktor je činjenica da su neki mirisni materijali navedeni u Prilogu III kozmetičkih propisa EU, poput benzil alkohola, takođe navedeni kao konzervansi u Prilogu V. Prihvatamo ove materijale u samokonzervirajućim formulama ako je njihov konzervirajući učinak zanemarljiv zbog vrlo malih koncentracija prisutnih u proizvodu.


Na primer, benzil alkohol je sastojak eteričnih ulja poput ylang ylanga i jasmina, koji se prirodno pojavljuje, ali ga takođe ponekad dodajemo u parfem proizvoda kako bismo poboljšali iskustvo za kupca. Uvek navodimo na našem popisu sastojaka jesmo li ovakva jedinjenja dodali mi (štampano crnom bojom) ili su prirodno prisutni (štampano zelenom bojom), kako biste bili potpuno informisani.


Samokonzervirajući proizvodi: šta (ne) sadrže za vas?


Uopšteno govoreći, volimo da vam kažemo šta je u vašim proizvodima, pre nego šta nije, ali ponekad je potrebno razgovarati o nedostatku nečega. Ne može se poreći da su konzervansi ponekad nužni za održavanje stabilnosti, higijene i učinkovitosti proizvoda tokom upotrebe. Zato ćete videti da neki naši proizvodi, poput naših losiona i krema za sunčanje koje mogu biti izložene povišenim temperaturama ili proizvodi namenjeni za upotrebu oko očiju, sadrže konzervanse. Tamo gde koristimo konzervanse, činimo to u minimalnim koncentracijama, zbog čega naši konzervirani proizvodi i dalje imaju kraće
rokove trajanja u poređenju sa onima na koje ste možda navikli.


Koliki je rok trajanja samokonzervirajućih proizvoda?


Verujemo da veliki broj konzerviranih proizvoda na tržištu koristi proizvođaču, a ne potrošaču. Konzervansi omogućavaju proizvođaču da jeftinije proizvodi velike serije proizvoda i skladišti ih dalje pre prodaje. Budući da brojni proizvođači nemaju sopstvene fabrike i umesto toga zapošljavaju podizvođače, očigledno im je korisno da dodaju konzervanse kako bi maksimizirali rok trajanja.


Mi imamo sasvim drugačiji poslovni model jer osmišljavamo i proizvodimo sopstvene proizvode ručno u malim serijama, sve do mirisa, i posedujemo sopstvene fabrike. To nam daje potpunu kontrolu nad procesom.


Kompromis za kupca su proizvodi sa kraćim rokom trajanja, iako je izbor dostupan. Sveža maska za lice koja se čuva između 2°C i 8°C u frižideru ima rok trajanja od 28 dana, samokonzervirajuća maska za lice i telo poput najprodavanije Mask Of Magnaminty do četiri meseca. Samokonzervirajuća hidratantna krema poput Peace trajaće devet meseci, čvrsti samokonzervirajući serum za lice poput Full Of Grace 14 meseci.


Verujemo da su ovi kraći rokovi trajanja dragoceni zbog kvaliteta i svežine sastojaka kao i zbog činjenice da smanjuju izloženost konzervansima našeg proizvodnog osoblja i kupaca, što su materijali koje bi svi radije izbegli. Postoji nekoliko razloga zašto preferiramo da ograničimo upotrebu ovih sastojaka.


Briga za vaš mikrobiom i vaše zdravlje


Vaš mikrobiom složen je ekosistem bakterija, virusa, gljivica i kvasaca koji žive na vašoj koži, sa oko milion mikroorganizama koji imaju svoj dom na svakom kvadratnom centimetru kože odrasle osobe. Ti nevidljivi organizmi štite vas od patogena i sačinjavaju važan deo vaše kožne barijere. Imajući to na umu, dugo smo bili zabrinuti da konzervansi stavljeni u kozmetiku za ciljanje mikroba takođe mogu uticati na ovaj osetljivi ekosistem. Istraživanja nam pokazuju da uobičajeni konzervansi mogu delovati protiv vrsta koje čine vaš mikrobiom jednako kao protiv patogena, iako je potrebno više kliničkih istraživanja u ovom području. Ipak, ako uzmete u obzir broj konzerviranih proizvoda koje možete koristiti na svojoj koži svaki dan, (prema jednoj studiji, 85% Amerikanaca koristi najmanje 16 proizvoda pre nego što napusti kuću) to je puno potencijalnog uznemirenja vašem mikrobiomu.


Male količine konzervansa takođe se sistemski apsorbuju kroz kožu. Te male količine zbrajaju se sa vremenom, zbog čega verujemo da ima smisla koristiti konzervans samo kad je apsolutno nužno. Suosnivačica i izumiteljica proizvoda Lusha, Helen Ambrosen, objašnjava: „Naš in-house toksikolog poručuje da konzervansi nisu bezopasni i bolje je ako ih možemo izbeći. Takođe moramo zapamtiti da proizvod koji nema učinkovit sastav konzervansa takođe može biti opasan. Stoga naš rad i dalje traži ovu delikatnu ravnotežu između mikroorganizama sa kojima srećno živimo i kontrole onih koji bi nam mogli naštetiti.“


Ostavimo svet bogatijim nego što smo ga našli


Kozmetički proizvodi nisu namenjeni za apsorpciju (za razliku od lekova), pa se količine koje ne apsorbira naša koža umesto toga mogu isprati tokom pranja i tuširanja. Te materije ulaze u naš vodeni sistem i postaju deo ciklusa koji je bitan za život na Zemlji. Vodene biljke i životinje izložene hemikalijama, kao što su konzervansi, zatim prenose te materije na druge životinje (poput ljudi) koje su više u lancu ishrane. Ovaj proces poznat je kao bioakumulacija. Postoje postrojenja za pročišćavanje vode koja uklanjaju štetne materijale, ali ne mogu ukloniti svaki trag tih materijala, koji se mogu detektovati u vodenim telima, obično rekama. Konzervansi se mogu vezati za kanalizacijski mulj, brzo se biodegradirati ili formirati klorirane nusproizvode koji pak mogu naštetiti morskom životu i na kraju ugroziti ljudsko zdravlje. Dakle, sve u svemu, mislimo da je bolje izbegavati njihovu upotrebu kad god možemo.


Vrednost za novac


Najpozorniji među našim kupcima mogu primetiti da, zamenom dela vode u proizvodu, dobijaju skuplja ulja, putere i gline za svoj novac! Na primer, naša samokonzervirajuća maska Mask Of Magnaminty Power Mask sadrži preko 25 posto meda (koji ima hidratantna svojstva), u poređenju sa konzerviranom verzijom koja sadrži više od 5 posto meda. Manje razređeni proizvod može trajati duže (poput naših šamponskih pločica koje traju dvostruko duže od 250g tečnog šampona).*


Sa svim ovim razlozima za prelazak na samokonzervirajuće proizvode, Lush čvrsto veruje da je to korisno za kupce, zaposlene i okolinu stiga je posvećen izazivanju statusa quo u kozmetičkoj industriji. “Rad na stvaranju samokonzervirajućih proizvoda bio je dugo i fascinantno iskustvo,” kaže Helen. “Upoznavanje i življenje sa mikroorganizmima i njihovim životom unutar proizvoda dovelo nas je do dubokog istraživanja ovog univerzuma oportunističkih, pametnih bića. Nadamo se da će ovaj rad doneti stvarne promene u kozmetičkoj industriji.”


* Na osnovu ankete 136 zaposlenih u Lush-u.


https://www.lush.rs/index.php?route=product/category&path=17_71